Lukang

Jedno z mniejszych i najstarszych miasteczek na Tajwanie. Senne, nieszczególnie ładne i jakby zatrzymane w czasie. Czym więc może nas zaskoczyć?

W XVIII i XIV wieku Lukang było ważnym portem i drugim co do wielkości miastem. Z biegiem lat coraz więcej mułu osadzało się w porcie, co utrudniało wymianę handlową. Dodatkowo konserwatywni mieszkańcy sprzeciwili się budowie linii kolejowej przechodzącej przez Lukang. To ostatecznie przesądziło o spadku jego znaczenia na rzecz innych urbanizowanych w tym czasie miast. I pewnie żadnemu turyście nie przyszłoby do głowy, by zapuścić się w te rejony, gdyby nie ponad 200 starych świątyń, które przetrwały (o ironio) dzięki konserwatywnym mieszkańcom sprzeciwiającym się modernizacji. I tak jak w Tainan (wcześniejszej stolicy Tajwanu) czy Taipei większość historycznych budowli została zniszczona, tak w Lukang pamiętają one czasy świetności miasta.

Kolorowe, pięknie zdobione, pachnące kadzidłem świątynie znajdują się niemal na każdym rogu. Czasami trzeba przejść wąską uliczką między budynkami, by do nich trafić. A czasami znajdują się w tym samym budynku, co sklepy. Wszystko to razem tworzyło trochę dziwną całość ;) Najciekawsze jednak było podglądanie Tajwańczyków odprawiających rytuały i modlących się do swoich bóstw. Na początku czuliśmy się trochę niezręcznie robiąc zdjęcia w takim miejscu. Jednak, gdy zobaczyliśmy ludzi robiących  sobie "selfie" zrozumieliśmy, że to standard ;)

Spacer szlakiem zabytkowych świątyń zajął nam kilka godzin. Przyszedł więc czas na małe co nie co :) Jak to w Azji bywa, również i w Lukang pełno jest ulicznych straganów z jedzeniem. Nie mogliśmy sobie odmówić i spróbowaliśmy kolejnych nowych smaków np. smacznego mączno-mlecznego napoju (po którym przez długi czas nie byliśmy głodni) czy robionych na parze bułeczek. Trudno jest przejść obok tych pyszności obojętnie ;)

Jak trafić do Lukang:
Zdecydowaliśmy się nocować w większym mieście, czyli Taichung (większy wybór hosteli). Z Taipei do Taichung najtaniej jest dojechać autobusem (260 NT$), który odjeżdża z głównej stacji autobusowej (na przeciwko Taipei Main Station). Do wyboru mamy kilka firm. Autobusy kursują co 10 min. Z kolei z Taichung do Lukang możemy dojechać na dwa sposoby:
1. bezpośrednio autobusem nr 9018 (95 NT$), który odjeżdża z ulicy Fuxing Road za dworcem kolejowym
2. pociągiem do Changhua (26 NT$) i stamtąd lokalnym autobusem np. nr 6900 (48NT$), dworzec autobusowy znajduje się na przeciwko kolejowego