Ayutthaya

Kilka osób klęczy pod drzewem figowca i robi sobie z nim zdjęcia. Pozostali stoją w kolejce i czekają na swoją kolej. Pytanie nasuwa się samo - za czym kolejka ta stoi ;) ?

Sedno tkwi nie w samym drzewie, lecz w tym, co oplatają jego korzenie ;) A jest to głowa buddy. Gdzie znajduje się brakująca część pomnika, tego nikt nie wie. Nigdy bowiem go nie odnaleziono. Pozostała po nim głowa, która stała się nie tylko główną atrakcją Ayutthaya, ale również symbolem miasta.

Historyczne miasto Ayutthaya było drugą stolicą królestwa Siam. Okres rozkwitu przeżywało między XIV a XVIII w, kiedy to było jednym z największych i najbardziej kosmopolitycznych obszarów miejskich świata. Pomimo strategicznego położenia na wyspie, między trzema rzekami, w 1767 r. miasto zostało zdobyte i totalnie zniszczone przez wojska birmańskie, a mieszkańcy zmuszeni do jego opuszczenia. Ayutthaya nigdy już nie została odbudowana w tym samym miejsu, a to, co po niej pozostało stanowi obecnie obszar archeologiczny. Pozostałości po świątyniach pozwalają wyobrazić sobie ogrom miasta w czasach jego świetności.

Ruiny w Ayutthaya były ostatnimi, jakie odwiedziliśmy w Tajlandii. W porównaniu z innymi, które widzieliśmy, nie wywołały "efektu woow". Trudno się dziwić. Ostatecznie wszystkie ruiny, bez względu w jakim mieście się znajdują, wyglądają podobnie.

Pozostałości po historycznym mieście Ayuttthaya rozmieszczone są w dość sporej odległości od siebie. Piesze zwiedzanie nie wchodziło w grę. Wypożyczyliśmy więc rowery (choć skuter byłby jeszcze lepszym pomysłem) i zrobiliśmy rundkę po kompleksie. Już na wstępie odrzuciliśmy liczne mniejsze ruiny, skupiając się tylko na niezbędnym "must see". A od razu po zwiedzaniu ruszyliśmy na dworzec, gdzie odbyliśmy naszą pierwszą podróż tajlandzkim pociągiem :) 1,8 zł za bilet w 3-ciej klasie, wiatrak zamiast klimatyzacji, siedzenia mieszczące tylko 1,5 człowieka - super :)

Informacje praktyczne:
- pociąg z Bangkoku od 15 Baht
- mini van z Bangkoku 60 Baht
- wypożyczenie roweru 50 Baht/dzień
- wypożyczenie skuteru 150 Baht/dzień
- barka płynąca z jednego brzegu rzeki na drugi 5 Baht (stacja kolejowa znajduje się po drugiej stronie rzeki)
- wejście na każdy obszar historyczny po 50 Baht (do 31 stycznia 2017 r. wstęp jest darmowy)